torsdag 22 oktober 2009

känsliga läsare varnas =D

Tiden går ruggigt fort och jag gör mest ingenting känns det som! Vi grejsar väl på lite i skogen de flesta dagarna... och Bira får också följa med, hon tycker det är toppen! Dagens bilder är från en sådan prommis, en dag med helt underbart vackert väder dessutom... mmmm...

Just nu går jag i utställningstankar... den 14 november är det en SBK i Rättvik och jag lurar på att åka dit... Tanija som veteran & Bira som valp... det känns så nära och... he he... ni vet... och så vill jag tävla lydnad med Tanija, men vet inte om det fungerar där. De verkar inte ha samarbete med varandra... Men, det lutar åt att jag anmäler...

Sen måste jag ju beklaga mig lite =D... Tänk de här som är ute & bråkar & slåss för jämnan... att de orkar... och har de inte ont?? Eller är jag såååå blödig?? Eller biter man ihop för att det är häftigt!?? Kanske lite av varje... eller??

Jo, jag känner mig lite så... det känns som min läpp är några nummer för stor, men det syns inte... och varje morgon vaknar jag med en "klump" på insidan läppen, som säkert skulle må bäst av att sitta kvar, men den är så obekväm att den måste bara bort... Ja, sen är jag givetvis glad att läppen sprack, för hur svullen & ont skulle jag inte ha annars?? Eller så hade det varit bra och borta nu annars... =). Sen har jag inte ont egentligen, det är bara... konstigt... ja, så kan det gå när man har otur... det här var i söndags det! Och inte var det nog med det ska jag säga er...

När jag senare dök upp på ett pass så blev det lite kallt... och då jag varit ordentlig och fixat mig ved ( som gjorde att mina NYA vantar ligger där ute i skogen någonstans!! ) så tänkte jag att nu ska vi elda lite =) =) OCH vad händer!?? Jo, jag sätter mig på huk, och ska göra stickor, tjoho tjohej så har jag stoppat in kniven i benet och just då så var min tanke på HUR långt det var att gå till bilen & HUR jag skulle ta mig dit, för SÅ ont gjorde det!! Och dessutom var vägen till bilen uppför... =S och just då kändes det som väldigt långt bort...



Snabbt ner med brallorna och där är ett mycket prydligt sår som lixom har öppnat sig och gapar öppet mot mig, nästan helt utan blod... helkonstigt!! Har ni sett operationsfilmer?? Där de skär och man bara ser vävnad... ja, något sådant var det... men, jag vågar ju inte röra benet, tänk om det då börjar forsa!?? Plåster... nix, inget i ryggan, papper finns dock snabbt fram och på... hur får man fast det, och helst med lite tryck?? He he... man tager vad man haver & jag hittade en soppåse, hade väl tänkt bära hem mitt älg-hjärta i den någon gång, nu kom den till bättre (???) användning & jag knyter ihop den runt papperet och benet... Sen blev det ingen eld, för den var så långt nere vid marken och jag så högt upp och inte vågade jag böja benet heller... Ja, hade en normal människa skurit sig sådär och om denna inte suttit på passet längst ner... ja, då hade personen i fråga mest troligt åkt in för att sy... men, ni vet... älg-jakt, hur lång tid tar det att komma till sjukan?? Hur lång tid tar det innan någon kan titta på det?? Äh! Det ser i alla fall ut att läka fint!! Även om det är ganska ömt fortfarande... =) och jobbigt att sova, man vill lixom ha det fritt i luften & utan tyngd på... Men, jag blir bättre ;-)

Ja, sen nu har det blivit en del funderingar kring hund mat... Jag har ju alltid kört samma mat på hundarna, ja inte på Zappen då, men sen Tanija kom in i huset... Och nu vet jag inte längre... Siri har nu sedan ca en månad tillbaka fått gå på ett foder som inte verkade så uselt & där jag fick köpa 19kg för 99:-... (som medlem i jägareförbundet, och då Johan fick samma erbjudande.... =) ) . Som sagt, det verkade inte helt uselt, fast de bajsar mer av det... men hon ska ju inte ställas & inte tränas nå speciellt för tävling och då tänkte jag att det inte spelade så stor roll... blev lite snål också ni vet... Jag vet inte heller om jag kan se några förändringar hos henne (utom att hon bajsar mer)... Så, hon kanske får gå på det! Problemet är väl att maten inte levereras till dörren... och vi har ändå en bit till djuraffärer...

Nu har jag fått höra, om mitt foder, att en del rottisar blir röda, i den svarta färgen, av det... Ok... och ca 1000 tankar dyker upp... Tanija har röda öron, men jag har trott att det beror på att Bira alltid suger på hennes öron... och det kan det ju vara, men man får sig ändå en tankeställare... Ja... och jag har ju inte heller tyckt att Bira är riktigt vit... och hon får därför inga morötter längre... tänkte det berodde på det... Aaaahhh... ska jag byta foder??? Ska jag ge klart av det jag har och sedan testa att byta för att se vad som händer?? Skulle vilja ha fodret på närmare håll, så jag fick pris-jämföra & fundera på de 1000 olika sorter som finns av samma märke... Hur vet man vad som passar bäst?? Vad ger ni?? Siri måste väl ändå kunna gå på det där lite billigare?? Hur stor skillnad är det mellan de olika?? Ska jag byta direkt och se vad som händer och låta Siri (stackarn, det låter som hon får vara papperskorg, men det handlar om att hon inte ska prestera) äta upp det som är kvar?? Å andra sidan blir det ju snart lite säsongs-paus... Snälla, tipsa mig!!
Idag ska jag försöka mig på lite rutan-träning... Det känns som rutan är största boven i dramat-klass 3 och jag inser också att det inte är långt kvar nu till tävling... så, det blir att träna! Stegförflyttningar har jag tränat lite så som jag har tänkt och till en början var jag rätt så nöjd! Åt det ena hållet fattade hon direkt och flyttar sig rätt så snyggt. Åt det andra hållet hankar vi oss fram... Nu!? Jo, nu förstår hon inte ens att hon ska kliva upp på brädan... Men, jag jobbar vidare med det... jag vet var felet ligger där också... he he... dels så hade jag lite smått för bråttom med att få henne till förflyttningarna, jag "befäste" inte att kliva upp på brädan riktigt först. Sen var jag inte så noga hur hon stod åt "det svåra hållet" utan klickade direkt för sidledes förflyttningar, även om hon klev av brädan. Nu börjar vi om, med bara kliva upp på brädan & godisen serveras så hon måste gå ner från brädan och så ska jag försöka ha bättre tålamod denna gången!!

Har ni inte testat klicker så gör det!! Det är super-kul och man kan få de mest härliga uppvisningar som tänkas kan!! Det handlar mycket om timing och spontanitet & kan ge de mest fantastiska resultat på rekord-tid!! Sen ska man ju för den delens skull inte glömma bort att träna stadga i momenten, men det är ganska häftigt... tänk hunden väljer själv bort det som inte belönas... den gör ju inget den inte vinner på...



Bira och Johan jobbar på! Just nu med stanna i olika possitioner. Hon är toppen smart den jycken!! Men, hon behöver lite mer uthållighetsträning och att stanna längre stunder i olika ställningar, sen så... ja, lite puts här och där givetvis, men jag är ändå enromt imponerad av dem! Sen ska jag väl också säga att hon behöver lära sig vad olika ord betyder... fot gör de bara, hon behöver lära sig ordet... =) och hussen behöver lära sig att säga ordet när de startar! Hon blir dessutom inte ett dugg störd av att jag står bredvid och pratar & tipsar när de tränar... och det tycker jag nog är det bästa av allt!!

Ja, sen skulle jag ju bloggat igår och skrivit att det nu endast är två veckor kvar... för alla nyfikna... Det är tillåtet att gissa vet ni... =) och endast en handfull människor eller så vet vad jag räknar ner till... =) och kanske (men bara kanske ;-) )får ni andra veta det om ett par veckor eller så... =D =D
må bra!

Inga kommentarer: