fredag 30 oktober 2009

5 dagar kvar!! =)



Vad dålig jag blivit på att blogga... men det verkar vara lågsäsong hos fler =) Och nu känner jag mig inte så "efter" i vad alla skrivit fast vi varit i en stuga igen. Funderat på detta och hur vi far runt... he he... nu blev det en ny stuga... Alltså, vi har ju Säs, som är en fäbod där min farmor var som liten... hon var också i Kansbol tror jag, men den finns inte kvar utan såldes ut (kanske tur det, man kan ju inte "stuga" sig överallt ;-) ). Säs är vi oftast på sommaren då det inte är speciellt isolerat & ganska kallt... Sen har vi ju "kojan" där vi brukar husera på sportlovet. En mysig liten skogskoja mitt ute i ingenstans och där hade vi planerat att tillbringa "vårt" höst-lov. Nu skulle jag in på info, som arbetslös, på ett företag i måndags, och på tisdagen hade arbetsförmedlingen info... URK!! Varför när barnen har lov?? Och P-O skulle också vara ledig några dagar i början av lovet, igentligen...
För något år sedan så snubblade min pappa över en liten bit skog och med tillhörande torp (säger man verkligen torp i Härjedalen??) och det fick bli reservplanen, speciellt då det ligger nära Sveg, har bilväg ända fram, har många fina vandringsstigar, och är utan el & vatten, för med kojan är det lite det som är grejjen!! Vi måste hitta på saker att göra... TVn finns inte... och inte dator & det är helt enkelt toppen!!

Har vi haft det bra!? Ja då!! Lite kallt, precis som det ska vara, och med lite finurliga lösningar så fungerar det mesta! Vad vi gjort!? Jo... slöat (löst sudoku =D =D ), eldat, varit ute på upptäcksfärder längs alla underbara skogs-stigar, dämt i bäcken, sågat ner morfars träd =D =D, kojjat lite, slöat mera... ha ha...

Igår då landade vi här hemma, efter mycket klurande beslutade vi att trots allt fira Johans födelsedag hemma... så vi kom innanför dörren och sedan påbörjade vi förberedelserna ( och duschade!! ha ha). Så hipp hipp hurra för Johan en dag efter så här!! Tänk vad fort tiden går...

Mitt i allt stökande så smet jag iväg och tränade lite hund... vad dålig jag är på det här (fast det ser ut som andra sköter det åt mig ;-) )!! Vi ska ju faktiskt till Ånge idag & tävla... ha ha... och min plan var att ha allt så suuuuper genomtränat att första priset skulla vara som i en liten säck!! Hrm, som sagt jag gick ner och tränade igår... och nu var hon så där riktigt riktigt underbar!! Åååå så jag älskar denna jycken!! Och hon blev verkligen såååå genomlycklig av berömmet hon fick och ALLT var bara KANON BRA!!! Hoppas hoppas att hon är lika perfekt i kväll!! Vi körde rutan, dels skicket ut & sedan att ligga kvar... nu tjoar jag en massa själv, "kommendera" "kalla in" "ropa på hunden" "belöna hunden" "vinkla vänster" "vinkla höger" och jag hoppas att det nu hjälper.... Fot tränades, med stegförflyttningar, dessa var ovanligt bra, men fotet var liiite för långt fram... men hellre det och kontakt än en tråkmåns i snöret! Inkallning med ställande som var grymt... Sättande med kommando i 1000 olika röst-lägen... Ja, ni ser ju... hade tänkt träna lite idag också, men nu skiter jag i det!

Siri då... *pust* och vilka funderingar man får... Hon är ett mysterium den jycken! Jag upplever henne som totalt oberoende av mig, och det har hon alltid varit... nu när vi kom till Bredbers (hur de nu stavas) så upplevde jag några sekunder av osäkerhet och där hon faktiskt behövde mig!! Och vet ni hur underbart det var!?? MIN HUND BEHÖVDE MIG!!! Sen var allt som vanligt igen... Ibland när jag säger Siri, eller kom så får jag ett omedelbart gensvar & ibland förstår hon inte vad det betyder... och det är såååå j-la frustrerande!! Hur bryter jag igenom detta?? Hur får jag gensvar jämt?? Det vore banne mig bättre om hon aldrig förstod vad jag sa... och det handlar heller inte om hon är upptagen med något eller inte... du vet aldrig!!

Jag har dock beslutat mig för att försöka ta mig lite egen tid med henne... Gå lite, bara hon & jag (jag har gjort det förut, jag vet...) och så försöka med det vi gör med Bira just nu... jag ska klicka när hon inte drar i kopplet!! Om hon drar så stannar jag bara, eller backar och så går vi framåt... Med Bira har vi också varit noga med att inte klicka när hon är på väg framåt, utan endast när hon har en "fast takt", där hon inte drar... Anledningen är att jag vill bygga upp det positivt, att bli arg och rycka i kopplet har bara motsatt effekt och hon är inte heller någon 5kgs skit... Tror ni det fungerar??
Sen hennes "sur-het" är också svårtolkad... Ingen annan hund får komma och ligga där hon ligger... hon morrar och protesterar högljutt... Samtidigt ser jag också ett enormt beroende av Tanija hos henne... hon vill helst ligga uppe på Tanija och om jag delar på dem inne blir det jobbigt... också dubbla budskap tycker jag...

Men, vi jobbar vidare!! Ska nog klura ut något som fungerar hos Siri lorten också ska ni se... skam den som ger sig! Jo, igår upptäckte jag något... Hon har slitit sönder en klo! Hela ovansidan är borta... men klo har hon kvar under och lite på sidorna... Inte har hon haltat ett dugg, konstigt! Jag har sett ett par dagar att hon tvättat sig mycket, men inte sååå mycket och Siri har sina små egenheter för sig, men igår så såg jag att klon inte syntes och sen att hon var alldeles röd. Men, jag tycker att hon borde ha ont!! Ja ja, jag klippte bort lite päls som låg mot och DET gjorde ont, men Siri är en snäll flicka!! Och så la jag på ett bandage, som lossnade på kvällsprommenaden och då byttes det mot en strumpa... Jag avvaktar väl någon dag så får vi se, vad mer kan veterinären göra?? (säkert en massa, jag vet... men...) hon har inte speciellt ont vad jag kan se!

Jag själv och skador då?? He he... jo.... jag läker ihop och såret har krymt riktigt mycket!! Så, det blir nog bra... det ömmar ännu ibland och jag vet att det hade gått fortare om jag hade sytt ihop det, men det verkar ju fungera det här med!!

Och fy bubblan vad häftigt det börjar bli!!! Det är bara otroliga 5 dagar kvar!!! Och jag är HELT sprickfärdig!!!

Bilderna denna gången är då från dagarna som varit... nu drar jag snart på tävling & sedan direkt ut i den stora skogen på jakt efter en älg eller tre... ;-) Ha det bäst!!

Johan berättade precis att katten rivit ner det som var kvar av tårtan & satt och smaskade... ha ha ha

Inga kommentarer: