fredag 21 augusti 2020

dagar kommer...

... och dagar går. De blir till veckor, månader och år... Vissa dagar är bättre än andra, men jag hoppas ändå att allt ska vända och bara bli bra nu!

Det har blivit ganska lite hundträning nu, och den där guldstjärnan som jag fick, den är det nog bäst att gömma nu, ha ha ha...

Mitt mål för denna vecka var att Allis skulle kunna gå 10 meter sakta framför mig och vet ni, om man inte tränar, ja då kan hon inte lära sig det! Så är det med det... Nu är det ju några dagar kvar av veckan och jag hoppas att jag kan stoppa in ett par pass lydnad under dessa dagar.                                                  Sen löper ju Allis och är inte riktigt sig själv fokusmässigt, speciellt inte nu när höglöpet kommit. MEN! Det är bara dumt av mig att skylla på det, för det handlar inte om henne, utan om mig :-)

I tisdags var jag och Lena och tränade lite apportering. Det blev längre markeringar och vi använde oss av apportkastaren. Inte helt enkelt, men man får iallafall skratta ordentligt! En dummy sköt jag nästan bort, Lena och Dino fick knata in bland träden lååångt borta och leta efter den, ha ha ha... men de hittade den och det kändes bra!                                                                                                                      Med Allis så blev det inte riktigt lika långt och jag började också träningen med att hon sitter en bit från mig när markeringen kastas. Svårt! Så har vi aldrig gjort och hon ville gärna titta på mig :-). Men, nu har vi börjat, och avståndet Allis-matte ska nu långsamt utökas! Ibland blir jag sugen på en egen apportkastare, den skulle man kunna utnyttja i denna träning.                                                                       Det blev också lite vattenapportering innan vi åkte hem. Mest för att det uppskattas av Allis ;-). Lena och Dino fick också lite tips med fotgåendeträningen. Den är svår när man inte tycker det är kul :-D

 Igår träffades jag och Hanna och la ut en hel hop med spår som vi sen gick, eller ja jo... vi "gick" efter hundarna. Blev lite stressigt på slutet då jag skulle in på Ica som stänger 21... Ha ha ha... är rätt trött idag, men vad gör det?? Alltså... skogsarbetet är SJUKT kul!! Det är så häftigt att se hundarna lösa det som kommer upp och hur kul de har där ute 💕. Vi hade också lånat med oss Rocky och Amic.            Jag är otroligt imponerad av Rocky och hans framfart i skogen. Så underbart att se!! 13 år gammal och fullt ös! 

Allis spår hade en liggtid på 2 timmar. Jag tror inte hon haft det sedan... ja, på många år och när hon tidigare fick det (på någon spårhelg tror jag) så var hon inte mogen för det, men nu märktes det inte något alls. Riktigt kul att se hur hon tuffar fram i skogen. Tung terräng för de korta små benen var det, men hon bara knatar på :-). På slutet, så valde hon en lite annan väg när hon liksom inte orkade ta sig över diket. Rätt intressant att se :-). Spårupptaget: Här skulle jag ha gått lite närmare spåret och skickat henne, men samtidigt så behöver jag få ut avståndet. Det kan vara närmare 30 meter på tävling och det vore ju bra om hon kunde gå ut 40 meter innan på sin jakt efter spåret. När hon kommer till spåret, ja då kollar hon och faktiskt så blir det mer och mer rätt håll. Alla pinnar fick vi med oss och hon känns just nu rätt säker i spårskogen och jag håller alla tummar jag har för att det ska hålla i sig.  Nästa spår ska jag försöka göra i lite lättare terräng och istället göra det fullångt. Ska bli spännande!

Dagens plan är att försöka hinna med lite lydnad och helst någon typ av uppletande också. Kanske bara på täkten bakom huset... för planen är också att baka bullar... inte lätt att hinna allt man vill, ha ha ha...

 Hoppas ni får en fin helg! 

Hej hopp!

Inga kommentarer: