torsdag 14 november 2019

tränger något....

Ha ha ha ha ha ha....


Ja, i lördags så var vi till Hudiksvall och tävlade i rallylydnad. Angus, Liza, Lizza, Allis och jag... Och att säga att det var stort jubel och höga poäng skulle väl vara att ta i...


Allis var förs ut och debuterade i fortsättningsklass. Och hon visade sig från sin bästa sida... ha ha ha... Moment nummer två var 8:ans frestelse... och här blev det -10 direkt då hon högg ett mjukisdjur och ruskade om det och tänkte nääästan dra iväg med det, men så kom hon. Precis som sin mamma och säkert en himla massa andra apportörer så finns det inte på kartan att man släpper ett föremål på marken. Ska det lämnas så ska det lämnas i hand. Och, ja det är bara att ta i änden på mjukisdjuret och försöka släppa det när hon är med mig och inte hängande i det.
I rallylydnad så diskas man om man tar i hunden och ett mjukisdjur fungerar väl, men ni förstår när jag skulle plocka ut en tennisboll ur munnen på Bira...
Ja, sen kom vi igenom resten av 8:an utan missöden (den fick ligga kvar andra passagen).... Det var lite små missar här och där... Men, hon hoppade, fast jag tror att hon aldrig sett ett öppet hinder förut. Snurren, där var vår andra -10:a. Jag förstår inte hur jag ska få till det. Hittade en grej när vi tränade ute, men det fungerade inte inne. Jag antar att vi måste fortsätta träna på detta!
Sen var jag helt säker på att vi hade en -10:a till, på ett steg-stå, två steg-sitt, tre steg-ligg. Jag är helt hundra på att hon satte sig på stået, men vi hade inte minus för det...
På kommentarerna så fick hon något om charmig (minns ej exakt) och jag minns inte heller slutpoängen, men gissningsvis något på 50... och 75 tror jag vi behöver.


Lizza liten... ha ha ha...
Kommentar: H: tränger något för dagen vilket skapar oflyt...
Ingen önskar mer än jag att det bara var för dagen! Och om det var ovanligt mycket vet jag inte, men jag vet att rallydomarna reagerar väldigt olika på det.
Annars då... Banan var väldigt trång. Det var nog inte mer än 3 meter mellan någon skylt och det passar inte riktigt Lizza. Hon är ju en stor och yvig hund som gör allt med extra allt! Och vi hann liksom inte göra klart ett moment innan vi var vid nästa skylt och det gjorde att jag blev lite stressad... Vi hade inga större missar, men några för många av de små och vi landade på 75 poäng och måste ha 80.  I kommentarerna så stod också tydlig matte. Och den som vill kan ju testa att köra en hund som Lizza och vara otydlig... hon vet ju nämligen precis hur varje moment ska vara (hon läser på skylten, men jag tror hon hade betyg E i både svenska och bild...) och har en tendens att göra allt lite extra extra om man inte är lugn och övertydlig...


Nu har jag dock bestämt att tävlingssäsongen är över för den här säsongen. Jag var/är lite sugen på att köra mer rally, men jag har också en otrolig längtan efter att bara vara hemma och ligga i sängen och lata mig!

Jag har så smått börjat planera min vinterträning.
 Jag har börjat skriva upp moment och delmoment som vi behöver träna på. Både nya och gamla och inom alla grena i en himla oreda! Och tanken är sen att jag ska göra dessa som "huvudrubriker" och skriva olika övningar som vi kan göra under. På vissa moment/delar har jag övningar klara, på andra dyker det upp små idéer här och där, så jag borde börja skriva så jag minns allt jag kommer på :-D. Sen finns det ju delar som jag inte har en aning om hur jag ska gå vidare med...då är det svårt... och jag måste väl ta mig tid att gå ut på nätet och leta lite.
Jag antar att denna lista kommer fyllas på eftersom.


I måndags blev det ingen måndagsträning.
Men, Liza och jag tränade i dagsljus i tisdags istället. Vi valde dollarparkeringen. Lagomt med bilar, lite störning och plogat.
Min plan var lite halvdan... men att gå framför i lagomt tempo var en del, liksom sitt. Sitt i tid och otid och ett lugnt och stadigt sitt.
Så, jag körde framförgående, sa till henne om hon nosade och klickade när tempot var bra och belönde hos mig... Nu blev hon lite tveksam i vad som skulle göras, men det är inte hela världen... det är ju sakta hon ska gå och tveksamheter skapar ofta ett lägre tempo :-).
 Så körde jag linförighet och belönade sittet. Både snabba sitt och att sitta kvar. Det blev en hel del sittande i övrigt också och sättande under gång.
 Sen lånade jag Lizas apportbock. Satte Allis, la apportbocken lite framför henne. Ställde upp och kastade ut en boll till sidan. Jag kom också ihåg att ha godisen i höger hand.
 Detta var riktigt riktigt svårt! För den där bollen... den... men så fick vi till det. Detta är dock en övning som jag ska försöka komma ihåg att träna ofta. Den behövs och jag ska också göra olika varianter av störningar.


Igår träffades vi utanför medborgarhuset och tränade lite. Egentligen på tok för lite, men jag var rätt nöjd efter den långpromenad jag och hundarna gjort tidigare på dagen...
Men, det blev apportering i snö, jag skickade henne över en kant, över en mindre snöhög... och så lekte jag med dummy och boll, ungefär som i tisdags... Det blev också en del sitt och stopp-sitt.
 Det jag såg var att vi behöver träna på mer dirigeringar. Dåde höger-vänster och ut... intresant. Jag ska också ta tag i det här med närsökssignalen så jag kan få henne att leta där hon står istället för att titta på mig.


Hej hopp!

Inga kommentarer: