måndag 25 december 2017

drömmar...

Den sista tiden har jag inte tränat speciellt mycket hund, det känns som att allt har gått i ett ändå. Jag har tänkt ta tag i det, tittat på Allis och sagt snart, men jag har liksom inte kommit till snart utan mest blivit sittande. Och det är ungefär samma sak med bloggen, snart... Idag är det dock en snart-dag, ha ha ha...

Tidigare har jag bestämt att jag ska träna en grej minst 4-5 ggr i veckan, 5 min varje dag eller liknade och det har fungerat superbra, men inte ens det har fungerat! Jag tror att en liten del i det hela är löp hit och dit och i vår nya "inomhushall" känns det så elakt att ta in löptikar. Men snart så!

Cider är ju och har en date nu i julhelgen och jag hoppas att det blir små bebisar i vår. Vi får se... Jag kommer att berätta vilken hane det är så fort det blivit en parning, OM det blir någon. Spännande är det!
 Tanken var sedan egentligen att para Allis i nästa löp, men just nu känner jag att jag skulle vilja meritera upp henne inom en massa saker till sommaren/hösten. Alltså, hon är ju min "tävlingshund" och... vi ska ju ut och ha kul då!! Så, jag tror jag skjuter på hennes parning, ett halvår, ett år eller något. Det känns rätt bra att ha tagit beslutet! Tanken är ju också att behålla en valp där och just nu känns det ganska lagom med tre hundar, så jag har ju ingen brådska.

Till saken hör att jag suttit och läst Brukshunden och Apportören de senaste dagarna och jag blir så otroligt sugen på att köra en massa... Viltspår (m Cider), jakt, lydnad, bruksprov...
 Jag fattar ju också att för att komma ut på banan så måste man också träna och lägga fokus på rätt saker. Och där är jag nu! Var lägger jag fokus... Ja, en detalj som jag vet är i apporteringen, jag måste kunna skicka Allis rakt ut MINST 50 meter och även om hon inte vet att där finns något. Jag måste också träna mer där det finns viltdoft och då lydnad och sitt med stadga... Ja, jag vet, jag har sagt detta 1000 gånger förut, och jag vet inte varför det ska vara så otroligt svårt att ta tag i!!
 I lydnaden så är det ju startklass och där kan hon allt, men vi behöver träna med störning, massor! Och sen kanske lägga till ettans moment, men vi har en bit kvar där... I brukset så är det spår, massor med spår och mer strukturerat spårarbete, framförgående, platsliggning och budföring, men grunderna har hon...

Idag var det som jag började med snart-dagen... Det var nära att det inte blev, för jag hjälpte Jennifer att meka epa, ha ha... men i skymningen tog vi en dummy och gick ut. Jag utnyttjar promenadstigen och lägger dummyn bakom krön och liknande, ibland närmare, ibland lite längre bort och jag släpper din i farten så hon inte märker det. Idag började vi med att gå på resterna efter en död fågel... och det präglade kanske hela passet. Jag tycker dock att hon släppte det hela bra och hon jobbade på, men glömde bort sig ett par gånger. Om jag håller i detta så blir det nog bra!

Om allt flyter på så åker jag ut imorgon och tar mig en tupp eller två... så kan jag använda detta och vittra in mark sen när jag ska träna ;-).

Just nu så träffar jag också ett par tjejer och hjälper dem med fotgåendet. Vi har superkul!! Och det är ett toppenupplägg där vi har en och en på golvet och petar i detaljer, så intressant och givande! Och jag hoppas det drar igång mig också... ;-)

Hej hopp!

1 kommentar:

Liza sa...

Det är inte bara du som de där snart-dagarna :P Jag har massor av dem :P Snart och i morgon...då j-lar...men de dagarna verkar liksom inte komma...hmm...
Kram