onsdag 21 oktober 2015

måndagsträning

Nu börjar mörkret göra intrång och dessutom är det rätt ruggit väder, som man egentligen borde tycka är helt ok och varmt med tanke på sommarens temperatur :-). Dimma och runt noll... (idag -4-5) och lite läskigt före då dimman lagt sig på vägen och frusit till.

Nu är ju Allis valpkurs slut och jag kunde åka in på klubben och träna alla! Och det gjorde jag :-). Började med Lizza... puts av position i linförigheten. Vår eviga "vinter-syssla". Det är så j-kla svårt!! Jag vet att allt handlar om att jag måste vara konsekvent och "kliva av" när hon hamnar för långt fram eller plogar, men det är otroligt svårt att se och komma ihåg och... pust! Jag började också belöna från höger hand, bakom ryggen för att förhoppningsvis dra bak henne något. Bara att slita på! :-). Sen började hon äta gräs och då blev jag... inte så glad och hon åkte bums in i bilen igen!

Bira... kedjor... vi körde längre linförighet, läggande, och grejsde på. Bira är glad och positiv och gör sitt bästa. Hennes position är inte världsbäst, men det är hennes attityd och energi!

Cider... kedjade lite sitt och ligg, gick lite längre linförighet. Bara hon fokuserar upp så har hon ett väldigt fint fotgående. Men, hon är inte helt lätt att få med sig alla gånger... Vi jobbar vidare på detta och ser om det blir bättre med uthålligheten. Jag ska också ta tag i kursen som vi egentligen går, men som har runnit ut i sanden... fy på matten, men jag borde väl veta att detta är fle årstid för att gå nätkurs!

Allis i underlandet då... underbart glad och positiv i alla lägen :-). Komma in fot, sitt, sitt vid sidan och sitt kvar. Vi jobbar på och försöker öka kvarsittandet och ändå få så många bra repetitioner som möjligt. Det är dock inte helt lätt att sitta stilla när man har myror i brallan!
Det blev också lite fotgående, som är kanon den korta stund vi kör, och ligg. Det känns som att hon börjar förstå ordet ligg nu, men det är inte alltid som hon lyssnar på vad jag säger känns det som och det kan bli något mitt i mellan :-D. Jag kom också ihåg mig och körde nosduttar. Dessa har blivit otroligt bra, mycket bättre kraft i dem, förut var de mer snusiga, men nu trycker hon dit näsan!
Jag hade också med en dummy och jag slänger - hon står några sek och sen backar hon ett steg innan hon sätter sig. Till en början trodde jag att hon försökte smita runt, men hon bara bakåt-sitter :-). Jag skulle vilja ha det lite snabbare... sen är hon duktig på att sitta till jag friar henne... men hon vill helst ha dummyn för sig själv. Funderar på att använda koppel så hon inte kan gå iväg. Om jag går iväg kommer hon efter, men inte ända intill. Jobbar vidare och funderar på detta :-). Testade också lite gripa träning och här är hon riktigt rolig!! När jag tar fram dummyn så sätter hon sig, sen sitter hon till jag säger "jah" (= samma som när jag slängt den) och hon vägrar ta den innan... hi hi hi... sen har hon ett rätt dåligt gripande och jag skulle helt klart behöva träna på det :-).

Igår så var det bara Allis som fick lite träning. Vi gick till skogs med kopplet i fickan och visselpipan runt halsen. Hon är superduktig!! Mycket lyhörd och kommer snabbt som gatan, oavsett om jag ropar eller visslar. En enda gång blev hon kvar i en doft och då muttrade jag argt och hon kom snabbt som bara den :-). Underbara lilla hund!

I morgon har vi tjänstehundsträning. Ska bli superkul för det är ett tag sen vi träffades :-). Hårda spår står på schemat... spännande för det var längesen!

Hej hopp!

Inga kommentarer: