onsdag 7 maj 2014

jösses...

... och hux flux så var man i Umeå då, ha ha ha... men jag måste säga att det är rätt skönt att ha hittat lite alternativa vägar hit, som tex med tåg från Ånge eller Ljusdal... Om jag ska åka den väg som sjukhuset i Östersund "hänvisar" till så är det ca 9 timmar med buss och skulle jag ha åkt den vägen nu så skulle jag ha startat igår (med övernattning i Östersund) och inte varit framme än. Nu blev det start i morse, men lite gruvade jag mig allt eftersom det låg en liten snövarning ute :-) och jag måste ta bilen till Ljusdal. Men, så farligt var det inte, några cm och inget på vägen! Hoppas det är lika bra hem i morgon...

Igår så blev det en liten hunddag... dels får jag lite dåligt samvete när jag åker iväg så här och lämnar de små och dels så ska ju jag och Lizza tävla på lördag och detta var liksom sista chansen, genrepet... :-).

Jag började med ett lydnadspass. Körde hopp m musmatta, linförighet, kryp och apportering. Det är lite svårt att köra två moment där man verkligen vill att hunden ger allt och att få energin att räcka tycker jag... I alla fall när man har en hund som är så dåligt tränad som min :-). Det känns som att vi har utvecklats rätt mycket sen i vintras, men att den dåliga linförigheten lätt slår igenom när hon bygger förväntan på bollen. När jag kört en stund så tycker jag att den blir bättre... ska bli kul att se om vi får mer än 5 i betyg :-).

Sen fick Lizza 4 st spårstarer. Själva spåren var ca 100m och tanken var att träna på att fästa i spåren och suga dem direkt, inte komma på efter 25m att man ska sätta ner näsan. Jag tycker att hon gjorde det riktigt bra och att hon sen höll spåret de 100m... Sen ska man ju egentligen om man tränar starter inte ha mer än kanske 30m spår, men det är då som jag upplevt att problemet kommit. Ska bli kul att se hur det fungerar när det är en främmande spårläggare!

Efter det så körde Liza igenom lägreklass momenten med oss så vi fick kommendering. Och jag upplever som att de största bristerna är i linförigheten och denna gången även ett svajigt framförgående. Men, vill sig allt väl så kan det gå vägen och vill det sig som vanligt på lördag så... ;-).

Nu ska jag traska iväg på sjukan för dessa dagars första besök!

Hej hopp! Här skiner solen och hemma snöar det ;-)


Inga kommentarer: