fredag 14 juni 2013

Upp som en sol, ner som en pannkaka

brukar man väl säga, men om årets skolavslutning i Sveg finns nog bara ett ord att säga!! Vilket USELT arrangemang!!! Om det är samma arrangemang nästa år, då tror jag inte Jennifer får gå på någon avslutning... Man kan ju tycka att på ett så litet ställe som Sveg så borde man ju kunna ordna så att det inte är avslutning för olika klasser samtidigt på olika ställen... Tidigare år så har det fungerat utmärkt!! Då har de börjat med de yngsta först, i kyrkan och sedan bytt elever eftersom och man har då som förälder lugnt kunnat sitta kvar i kyrkan och vänta på nästa gäng... nu fick inte de yngre barnen ha sin avslutning i kyrkan utan de skulle vara på gammelgården! Ok... oavsett vad jag tycker om det så kan jag väl köpa det MEN man skulle ju kunna anpassa tider så man hinner gå både där och i kyrkan... jag är inte ensam om att ha barn både på mellanstadiet och högstadiet OCH det finns säkert de som har gymnasieelever också... dessutom var det kallt och regnigt, eleverna stod i en lada med scen och sjöng och där inne fanns det kanske plats för 30 föräldrar eller något, resten fick stå ute och där hördes knappt melodin! Det finns en utomhusscen om man nu absolut måste vara där, eller varför inte på bron till ladan med scen?? Så kanske fler kunde få se och höra något...  Ja, sen startade deras arrangemang närmare en halvtimme för sent, vilket innebar att jag missade Jennifers klass och fick stressa som en idiot för att hinna till Johans! I alla fall var det jättefint i kyrkan och de sjöng och spelade otroligt vackert! Johan fick ett stipendium för sina studieinsatser och det var roligt!

På hundfronten har det väl inte hänt så mycket... vi gjorde på nationaldagen ett längre spår till Lizza, med många pinnar och vinklar och det var OTROLIGT roligt och bra!!! Och oj så sliten hon blev av det :-), alltså borde jag ju verkligen sätta sprutt nu och spåra massor och öka den orken :-). För när orken tryter är ju pinnarna det första som "försvinner". Nu fick jag jobba en del för att hon skulle få med sig alla pinnarna och det ska bli intressant att se om det kan göra någon nytta sen!. Bira fick också ett och det gick bra, hon kom av sig på ett ställe där det låg en fjäder och helt säkert luktade massor av fågel, men var snart på spåret igen...
  Sen har vi tränat lite lydnad, och det känns nu som att hon är med mig, börjar bli stabil(are) i platsliggningar med korta avstånd. Det känns som att krypet blivit bättre, men hon skuttar fortfarande... och Lotta, ha ha ha... ibland är det inte alltid lätt att lära en klickertränad hund vissa saker, ha ha ha... Om jag ställer mig framför så tränar hon "deck" (plats med huvudet nere), jag kan klicka upp huvudet, men så fort jag väntar ut henne så är det nere igen och försöker jag mig då på att locka henne, för att bryta mönstret hon har, då tror hon att jag kör omvänt lockande och blir som en staty -med huvudet nere... Något tips på hur jag ska göra??

Här om dagen så träffades jag och Liza och körde lite blandat... först sköt jag ett par smällar för henne och Rocky, sen fick tre st budföring, Lizza o Rocky på 100m och det gick kanon! Sen när vi gick av planen så kom det som gjorde min dag... och då blir man full i skratt över hur lite som behövs :-). Först så kom Hasse och stannade med bilen och pratade med oss OCH trots att det är en karl i en bil (som hon hatar, alltså inte Hasse utan kombinationen bil + karl) och han har väldigt mörka (helt svarta) solglasögon på sig så säger hon inte ett knyst!!! Åh så glad jag blir!! Sen kommer en tjej och joggar förbi och sen tre killar, som dessutom pratar med oss och hon är så lugn och fin hela tiden!! :-)

Bira hon fick gå ner i tjärnen och doppa tassarna hon :-), hon tycker att det är väldigt roligt, men hon är otroligt feg!! :-)

Nu ska jag köra Johan in på Sveg! Hej hopp i vattenpölarna!




Inga kommentarer: