måndag 14 maj 2012

Trött!

Om jag nu säger att jag är trött, då ljuger jag!! Jag är snarare sjukt trött, tröttast eller något liknande! Har jag då haft det uselt de dagar jag varit borta?? Nope... jag tycker det är superkul!!! Riktigt riktigt roligt!!! Undrar om jag är riktigt frisk egentligen... Sovit i tält med en "hög" gnälliga "gubbar", ganska konstigt egentligen, att gubbarna varit de gnälliga och inte vi andra... Men tjejerna har inte klagat ett dugg, utom möjligen på gnälliga gubbar :-D! Inget ont om gubbarna egentligen, de var riktigt trevliga, i alla fall de flesta av dem, undantag finns väl alltid och här fanns några ganska stora undantag, men det löste sig tillsist och oavsett vad de tyckte så fick de dras med oss! :-). Jo, och det var ett tält som det regnade in i (tack o lov inte där jag låg) och man skulle ju kunna säga att det regnade en hel del under torsdag kväll och hela fredagen och en del av kommande natt... Sedan blev det sol, och KALLT och fruktansvärt blåsigt... och förutom detta hade vi då 4 dygns övning, vilket gjorde att anfall kunde komma mitt i natten, tält behöver eldvakt och Bira sov ute i en bur... och det gav då lite och dålig sömn! Och ändå hade jag KUL!! Ha ha...

Ok, Bira och jag har alltså varit på vår första övning och trots urusla förhållanden så är jag riktigt nöjd med hennes jobb!! Och vi fick också berömm och lovord :-). Nu är ju Bira och jag helt gröna på detta och fick höra att hon jobbade bättre än en del erfarna hundar som de mött :-). KUL! Det jag är mest nöjd med under övningen är hennes lugn i basen! Ni som följt min blogg vet ju sen tidigare träning att hon har skällt en hel del, typ hela natten första försöket... Nu skällde hon bara om någon annan hund skällde! Annars var hon tyst :-). Superhunden!!

Sen hade vi ett uselt markförhållande. Det kryllade av vilt!! Tror inte jag gick en patrullstig, varken "på riktigt" eller under övning där jag/vi inte såg älg eller rådjur. Riktigt synd! Men, man ska ju se det positiva i det hela och jag kunde läsa henne och se om det var vilt eller människa! Jo, vi fick några riktiga markeringar på människa... 2 st och en där jag missade markeringen... Jo, vi hade ju en på husvagnscampare också :-). Men dessa är väldigt otydliga i jämförelse med viltmarkeringarna... Jag vill ha upp intensiteten i människomarkeringarna!! Frågan är bara hur jag ska kunna skilja dem åt då... Kanske bara får satsa på att hon ska vara mer bestämd. Man blir i alla fall inspirerad i att träna!! Och hon är ofattbart rolig min lilla hund! Trots usel kondis så orkar hon jobba riktigt länge och hon återhämtar sig snabbt. Hon kopplade av fint i buren och låg mest där inne när vi inte var ute och övade. Vi hamnade också mitt i lite skottlossning och den reaktion som jag ser hos henne då är nyfikenhet! Hon satt och hade hel-span på vad som hände, morrade lite på gubbarna när de gjorde förflyttningar och såg ut som hon ville springa dit och vara med. Skönt!

Fick också frågan om jag fått någon kommentar om hennes ras :-), ha ha... antingen tror väl folk att hon är en sällskapshund som fått följa med på övning, eller så törs de inte fråga :-), för jag har inte fått någon kommentar! Sen ska jag ju säga att det såg lite festligt ut när vi fotade oss hundförare med hundar i en grupp, massor av schäfrar, 2 hoffar, en labbe, en golden, en blandis (kan ha missat någon också) och så lilla Bira...

Igår höll jag på köra av vägen när jag åkte hem eftersom jag nästan somnade... Inte bra!! Som tur var gick det bra och efter en paus och bensträckare så gick det bra att fortsätta. När jag väl kom hem så blev det en dusch och sedan en tur in till Sveg för att kolla på fotbollsmatch för Jennifer (som blev inställd och det blev en sveg-sveg match). Medan de spelade så tog jag ut Lizza en sväng och gav rottisen lite dåligt rykte... tränade och jobbade med poss. När vi jobbade kom 2 söta tjejer och frågade om de fick klappa hunden. Jag sa nej och fick säga det ca 15 ggr och sen förklara varför ungefär lika många gånger och då upptäckte Lizza (som verkligen var helt inne i träningen!!) att det stod någon hon inte kände 2m från henne och det blev ett voff (skit!!) och sedsan lugnade hon ner sig. Jag upplevde det som ett överasknings-voff, men givetvis blev tjejerna väldigt rädda...

Annars var Lizza riktigt bra! Usel poss, men fullt fokus och hon låg plats på koppelavstånd, först 2-3min så hon såg matchen, sen när hon låg 10-15m från planen och hade spel alldeles bakom ryggen, bytande tjejer, hejjande föräldrar, fotbollsbollande föräldrar och hon fixar det!!! Det var supersvårt, men hon fixade det och det känns kalasbra!! Även här låg hon flera minuter...

Nu ska jag jobba lite eller så... jobbar nu drygt 4h till, och 6 i morgon och sedan jobbar jag inte förens den 28 igen :-). Känns ganska skönt faktiskt.... Hej hopp!!

Inga kommentarer: