onsdag 15 juni 2011

vill, vill vill...

... ha bättre väder
.... träna hund
... ha mer tid
... åka till Säs
... sova
... vinna pengar
... hitta ett lämpligt jobb
... .... ja, ni vet!

Igår hade jag kurs-avslut på allmänlydnadskursen och det är alltid intressant och givande och man lär sig också mycket som instruktör och en massa tankar på lösningar av olika problem slutar liksom inte med kursen och jag har lite att fundera på nu... :-).

Nu har jag i alla fall en tid mindre att passa och lite mindre planering! Igår kom jag på att jag var tvungen att göra ansökningar till Ö:a Härjedalens tävlingar senast idag, men om några problem uppstod så var det ju bättre att göra det igår, så denna dagen också fanns att tillgå... jag är inte direkt någon datanörd och kan ibland få vissa problem... ha ha... (tur jag har mamma & P-O), men jag tror att jag fixade det! Samtidigt som jag satt och grejsade med det på övervåningen så lagade jag middag (spagetti och köttfärssås) på nedervåningen! Gissa om jag höll på att gå i taket när Johan kom och bad mig göra en grej =D!! Jo, innan Johan kom hem hörde jag Bira skälla där ute... och så ändrades skallet och jag trodde ärligt att det var en annan hund där! Har aldrig hört ljudet förut... men det var Bira, och jag tror det var hennes vaktskall, eller något... Hon såg Johan komma på cykel och trixa lite och då såg han väl mysko ut kanske...

Det har blivit på tok för lite hundaktiviteter här de senaste dagarna! Jag tycker det är lite svårt när barnen (Jennifer) har sommarlov och det känns så taskigt att lämna henne henne själv när hon har trist och regnet öser ner... Vad jag nu kan roa henne med vet jag inte, så egentligen, men...

I måndags hade vi träff och tränade lite TJH. Doris och jag började med att lägga ut ett spår åt varandra! Det är ganska intressant... Allt jag visste var vart starten var och sen var det till att lita på jycken! Nyttigt som bara den!! Bira spårade som vanligt bra, men med lite mer tryck i linan, och det gillar ju jag... tankar pluppar upp, för att jag sist belönade med kattmat i slutet? För att någon annan gått spåret? Vi kom runt utan bekymmer, hon hade ett snyggt upptag (gjorde upptag längs patrullstig eller vad det kan heta), och hittade alla pinnarna. Det är ganska spännande att ha en hund som jobbar mer för apporterna i spåret och har spåret som en väg dit liksom... än som rottisarna, de spårar ju för att spåra och tycker saker på vägen är ganska onödiga... Intressant! Men jag ska ärligt säga att man blir mer uppfinningsrik med en rottis, ha ha ha... Det var superkul att se Kesso! Doris har haft lite bekymmer med just markeringar på honom (han är ingen rottis utan en hoffe, om någon undrar =) ) och hon har plockat ut momentet markera ur spårträningen och verkligen fått till det! Där såg det ut som poletten verkligen trillat ner!! Och så blir man så där fånigt glad, fast det inte ens är ens egen hund... hi hi...

Sen kom Agneta o Yvonne och vi gjorde en del ljudmarkeringar! Biras första var usel... hon vindade, hon markerade, men åt fel håll, sen började hon skälla när hon lokaliserat ljudet för att hon inte fick komma fram fort nog... he he... Nu vet jag lite vad jag ska träna på! Dessutom förde hon ett fasligt liv i basen, men det tror jag beror på att hundarna hörde och såg oss och i och med att första kvisten knäcktes så gick alla hundar i basen igång. Något att tänka på! Biras andra markering var där emot klockren och mycket tydlig! Jag var nu snabb och gick på detta, innan hon började skälla, och det blev bra. När hon skäller så går jag inte utan avvaktar tills hon blivit tyst och varit tyst i några sekunder. Just det här med att skälla är ju lite halvsvårt med Bira... hon är lite för smart, men jag hoppas att det inte blir en vana för då måste jag lägga upp en annan teknik!

Så åkte alla hem och jag hade en dotter på cirkus och stannade därför och tränade lydnad! Började med Lizza och vissa saker börjar verkligen kännas kanon och jag börjar fundera på om jag ska ändra de moment som jag plockat ut att träna på... eller lägga till något nytt! Men platsen, den är en fasansfull historia!! Hur jag än gör, känns det som... så kliver hon upp... och när hon gjort det 15ggr på raken så blir man gråtfärdig, arg och besviken... och så tänker jag att idag ska jag göra det lättare och belöna med något bättre (mjukost), jag går 7m, lägger 30 sek, belönar och sedan har jag en j-la gummiboll som inte klarar att ligga 2sek ens... PUST!! Jag vet att problemet ligger hos mig och att jag verkligen måste börja om från början HELT med detta moment, men det är så JÄVLA frustrerande när man liksom gjort ett grundligt arbete och jobbat länge med det och så blir det bara kattskit!! Och varför?? Hon förstår ju uppenbarligen inte vad hon förväntas göra... och hur kan det bli så?? Nu behöver jag ord på vägen... och någon som drar i handbromsen! (så jag inte stressar iväg med detta...)

Läste om plattformsträning i senaste numret av canis och det låter lite intressant i mina öron, men också lite farligt... jag är ju lite rädd att använda för mycket hjälper (de måste ju bort!), men det kändes lite intressant för inlärningen av inkallning med ställande... i alla fall som en del av det som kan göras för att få till det. De skrev också om att använda det i platsliggningsträningen för att få det stabilare och att ha som reserv, att backa tillbaka till om problem uppstår och jag ska helt klart fundera på det om jag inte kan trolla till det här nu... Annars är jag som sagt lite rädd att använda för mycket hjälper... speciellt där det inte borde behövas...

Canis är en kanontidning! Lena hade också skrivit om ordet nej och det var en bra artikel och jag kände igen mig i mer än en sak där och kanske var det också den artikeln som på något sätt tagit mig i kragen vad gäller Lizzas plats och att faktiskt börja HELT från början! Tack!

Bira gick bra, men inte kanon... var lite mer ofocuserad denna dagen, men hon har ju i alla fall en bättre plats... :-)... Just nu tränar jag båda hundarna i samma moment, men det är där det känns som vi behöver bygga styrka om vi ska klara det vi åtagit oss... hi hi... Kankse är det hos mig allt ligger... (det lär det ju vara). Nu är det ju inte jag som tränat Bira, så allt är inte mitt fel ;-)...

Hoppas på en långpromenad idag och den vanliga joggingturen... och en del lydnadsträning!! Sen ska vi på klubben och kolla på kickbikes som klubben köpt in och som vi kan låna och träna med! Skulle vara roligt att köra lite drag också... och åka skidor kan jag ju inte, så då må det bli barmarksdrag... hi hi..

Hej hopp!

Inga kommentarer: