fredag 11 februari 2011

Vinter!


Japp! igår snöade det, hela dagen =)... så där dryga 2dm kom det och det är ju... precis som det ska vara när det är vinter ;-). Det enda udda var väl att det också hade blåst lite och lite drivor har bildats. Bla är det enormt svårt att hitta min stig nu!! Och det är inte bra!! Jag har en stig som går från vårt hus och upp på en skogsväg (400m upp) och denna har jag gått hela vintern och trampat upp, men nu ser det svårt ut... Idag skiner solen och det är -15 grader. Bara solen når hem till oss (blir fram på e.m) så ska jag bege mig ut och skotta! Har ingen lust, men det måste ju bort, annars är det bara jag som kan komma hit! Älskar min Land Rover!! Ha ha...

Igår fick Jennifer skjuss hem från en kompis, mamman tog för dålig fart upp för vår backe (här får man inte fega, och inte släppa för tidigt!) och på vägen ner (backande) kom hon i fel spår och åkte av vägen... Jag höll på att laga mat, kunde inte lämna, då hade det varit i någon annans mage =D, gjorde klart, gick ut för att hjälpa till och skotta. Då hade Jonas kommit som skulle skjussa hem Johan och de kunde hjälpa till att få upp bilen! PO kom också. Jonas bil missade också vägen på vägen ner (också bakåt då), men den tror jag de lyfte upp =). Jag skottade av lite där Yvonne varit av så det skulle gå att köra där... Po körde upp =). Jonas kom igen lite senare eftersom Johan glömt sin mobil där och visade oss minsann att hans BMW (som vi retar han för) kunde köra upp för vår backe, och upp kom han, men inte runt på vår gårdsplan (som ju också lutar), utan PO fick gå ut och hjälpa till och skuva... Idag är det nog ingen som provar...


(Lizza liten) Igår tog jag mig i kragen och efter två dagars latande! Började med Lizza och apporteringen och det fungerar bra. Hon griper och håller bra, vid ingångarna när hon själv griper apporten på marken så håller hon ibland lite för lätt i den och det ser ut som tugg, men jag tror bara det är dåligt grepp och jag får göra mer omvänt-lockande övningar när hon kommer in och när hon satt sig. Men, att gripa apporten på marken och komma in i utgångsställning är inte längre ett problem och det känns toppen! Det verkar som att när hon väl förstod vad jag ville så var allt lugnt! Skönt med en klok hund! Nu kommer jag ju ändå köra miljoner sådana här repetitioner, men det är ju för att lära henne att komma till mig med saker och ting!


(Bira visar sitt nya täcke! Snyggt va!?) Sen tog jag fram en pet-flaska och ganska snart så förstod hon vad jag ville att hon skulle göra och jag ändrade position så hon måste gå från mig (där hon får belöningen) och mot flaskan. Fungerade också riktigt bra! Allt detta filmades och jag hoppas vi är med på filmen =). Kommer senare lägga upp gårdagens filmer (om de blev något) på min filmsida!

Letade sedan också fram min ridpiska, min targetsticka, och körde lite nosduttande på den. Sen tog vi tag lite i bakåt-slalom... ha ha... hon kan nu gå framåt mellan mina ben (vi går så hela tiden) och ibland kan hon gå med mig så bakåt också, men mest studdsar hon bakåt på rumpan. "Backade" lite och klickade för att hon bara stod mellan mina ben, undrar jag om det här går att få till =D. Försökte filma detta också, men gissar att det är mest utanför bild och varje gång jag startade kameran kunde hon INTE gå bakåt, konstigt... Testade också att använda ridpiskan för att få henne att backa och då fungerar det ju, men min teknik är då inte den bästa! Blir lite för många saker att hålla ordning på =)!

Bira var vid det här laget sprickfärdig!! Och när hon fick komma in i köket var hon hetare än kokande vatten!! Det är härligt med den energi hon har och när hon kan hålla den på rätt sida av stressen, eller hur jag ska skriva det.

Vi började också med att dutta på petflaska, och hon har ju redan gjort det tidigare. Här måste jag nu ta och bestämma mig, ska jag använda en petflaska för att träna framförgående=långsam trav/passgång ELLER så som jag en gång tidigare tänkt, för att lära henne dirigering i apportering= fullt ös! Och just idag tror jag att jag vill använda det i framförgående och använda godiskoppar i dirigeringen. Vad tror ni??


(Tanija i snöfallet!) Bira fick sen köra lite krypa i halsband och hon var helt galen!! Tyvärr kunde jag inte starta kameran när hon var som värst, men Jennifer startade den sen, så ni ser hennes action när tempot sänkts lite. Här skulle jag vilja att hon lägger lite tryck i det och trycker in huvudet hela vägen i halsbandet, inte bara in med näsan, får se om vi kan klura till det! jobbade också en del med hand-target innan vi gjorde några "kom" övningar! Sen ville Bira MYCKET MER, men vi packade ihop oss då.




(Siri tittar på fåglar!) Det bästa vore ju om jag kunde få in två kortare pass per dag och om jag nu kunde ta tag i detta och planera min träning bättre och ha koll på vad jag tränar och att jag tränar. Dax att ta sig i kragen om jag ska komma någonstans! Sen kan man ju lägga ett pass med avstånd/uthållighet utomhus och ett trix/detalj inomhus varje dag och när det är för kallt (som nu) så kör man två inomhus pass! Men, då behöver jag komma över min lathet!





Igår på Tanija o Siri-promenaden så fick jag syn på något udda i skogen, kanske 5m från vägen så stack det fram en liten rumpa och bakben... Givetvis var jag tvungen att kolla in detta och där var ett rådjur! Jag gissar att det är ett lodjur som varit framme, det har ju varit här omkring och knatat och folk i byn har ju sett det. Jag har bara sett spår... Detta var kanske 5-600m från vårt hus. Min första tanke var ju över hur länge det legat där, jag brukar ju inte gå vägen där utan i skoterspåret i skogen... sen kom jag på att vid vackert väder går jag ju vägen hem för den är mycket soligare och då hade jag ju gått där dagen innan! Och ser jag rådjuret när det är översnöat kan jag ju inte missa det om det ligger helt öppet?? Skulle inte tro det och hund-näsor hade jag ju också med mig! Det saknades inte heller så stora delar av djuret och i alla fall borde det varit fåglar där om det legat längre!?

Historien om videoredigeringsprogram: Har sedan en tid beslutat att jag behöver ett videoredigeringsprogram! Kanske kan jag klippa bort onödigheter (inte fel, de lär man ju sig av!!), ta bort ljud (som fnittrande barn, sin egen röst ;-) ), lägga till text om vad jag gör osv. Sökte lite på nätet och tänkte att movie-maker duger nog åt mig! Försöker installera och då, sista steget så säger någon j-la skylt: du har redan windows-live i din dator och sen blir det inte mer!! Alltså, jag har windows live och kan därför inte installera movie-maker?? Testade söka i datorn, testade någon länk som messenger skickat till mig kom till en snurrande ring som bara gick runt runt och efter ca 10min gav jag upp!!! Ja ja, hittar ett prova på, adobe, en månad visst, men... vi testar! Laddar ner, i timmar (känns det som), hittar bara där jag också måste ta photoshop (tänker då ta bort det sen), när del 1 är fixad så kommer en skylt om att mitt minne är fullt och installationen därför pausas! YES!! Sprillans nu dator och det fungerar inte!! Och det roliga är nu att jag inte hittar filen och kan inte ta bort. Senare under dagen försöker jag fortsätta och nu finns det plötsligt plats! Ha ha... I alla fall, sista steget och det dyker upp en skylt: fyll i ditt licens-nummer!!! Och läge för att slänga ut fanns!! Nu hittar jag dock filerna och slänger dem!! Testar movie-maker igen och hör och häpna!! Nu kan jag installera det!! Ha ha... och jag har lekt pytte-lite och det fungerar =) =), fast jag har live... ;-)
Nu ska jag VM:a mig innan jag går ut och börjar skotta! hej hopp!

Inga kommentarer: