onsdag 13 oktober 2010

träningen

Idag blev det en gammal bild igen... Vilken sötnos va!?? Det är ett tag sen... när man ser den här bilden så skulle man nästan kunna bli valpsjuk igen, annars är jag rätt nöjd på den fronten. Det kan ju också bero på att Lizza fortfarande är en liten bebis =).



Ja, nu hemkommen så har jag varit supertaggad och dunderförkyld, mest med huvudvärk och snyta-näsan symtom, men tränat har vi gjort!!


Måndag = Med Bira jobbade jag lite med handtarget och jag tycker det går bra, men hon är banne mig snabbare än Lizza på att dutta och på något sätt ska jag väl kunna lösa att hon kan frysa sin näsa i min hand, jag tror saker och ting som vi sedan ska använda detta till kommer att bli bättre då. Jag testade sedan att sätta en trä-pinne-apport i hennes mun, för att se om hon kan fortsätta dutta i handen, men det kunde hon inte. När träpinnen kom så kunde hon bara sitta OCH hör och häpna tugga... Så, det blev håll-fast träning och efter en repetition så sa hon, -jaha, var det inget annat du ville matte, då sitter jag väl här då och håller fast... hmmm... Men, just det att kunna ha något i munnen OCH dutta i min hand tänkte jag skulle kunna bli lättare att sammanfoga om jycken kunde hålla nosen en stund. Vad tror ni?

Lizza då... ha ha... just nu, alltså, jag tror att något måste ha hänt där i Falun, en jätte polett som trillade rätt, eller så är det nyttigt att befinna sig i löpdimman (jag hoppas verkligen inte på det sista!!)... I måndags så blev det inomhusträning, mest pga mörkret och lathet! Och nu har jag ju riktigt golv i flera meter i hallen och inte en sko ivägen eftersom det är bygge där =)... Stimuluskontroll på sitt, ja jag vet, borde ha det och har det halvt, nu ska jag kunna kedja och därför ska stimuluskontroll på ALLT och kanonbra dessutom!! Ja, och så till detta med "hit" och få förväntan till vänster sida och INTE på leksak och INTE att hon sätter sig snett först och rättar in sig, bara rätt sitt direkt ger utdelning! Och vet ni, det fungerade riktigt bra!!
Ja och sen måste jag ju testa... kan jag få henne att komma in i utgångsställning med apporten?? Nej, det kan jag inte! Ibland kan man väl säga att jag har lite bråttom... he he... den stackars hunden har ju bara fått sitta (inte stå och inte röra sig) framför mig med apporten i munnen, hur ska hon förstå?? Sitta vid sidan med den finns ju inte ens i hennes värld!! Vad tänker jag med?? I alla fall så testade jag då och se om jag kunde få henne att bära den när jag gick baklänges och hon mot/med mig. Det gick kalasbra!! Visserligen nu bara 2-3 steg, men man ska inte ha för bråttom ;-). Så nu ska jag fortsätta att jobba på det och att kunna sitta vid min sida och hålla den, sen kanske det går att trolla till en komma i utgångsställnings-övning...

Sen måste jag berätta att jag har promenadproblem... Ha ha... jag börjar att gå med Lizza och Bira, måste se ganska festligt ut för den delen... en hund som gärna drar framåt och en som typ tjuren Ferdinand, lullande i sin egen värld där bakom mig. I alla fall, jag älskar att gå och vill inte vända och det gör ju att vi kan komma rätt långt innan jag tvingar mig att vända och skynda hem innan Jennifer kommer från skolan... =) och problemet är då att då hinner jag ju inte gå med de andra två... stackarna... så jag måste antingen börja gå tidigare, eller lära mig att det räcker för både dem och mig att vara ute en timme... OCH hur smart är det att få in att gå superlångt nu?? På hösten när allt snart blir latare... =)... Igår, ja då skulle jag ta en tur till busjön hade jag räknat ut.... sitta lite vid stranden, fota lite, låta hundarna busa... Och efter 500m så står det en bil längre fram, hmmm... de jagar väl ändå inte nu?? blir min tanke... Jag tar det säkra före det osäkra och tänker vända, då dyker det upp en jämthund på vägen där framför mig (gissa min panik med löp-Lizza!! och jag visste vems hund det var & att det är en hane...) och jag tar lugnt och stilla ut hundarna i gräset och så är vi stilla... den är på rätt långt håll och jag är grönklädd och är vi stilla borde den inte se oss... direkt den försvann gick vi åt det andra hållet och hittade ett nytt ställe att gå på! Fick sen höra att de jagar där, så jag får väl ta min promenad på Sveg idag då kanske...


I alla fall så var jag in på klubben och tränade Lizza igår, skulle ju vara halv-kurs, men ingen dök upp och då körde jag själv.
Inkallningspoletten är definitivt på plats!! Nu är det bara in på vänster sida som gäller och även när jag kallade in på 3m så gjorde hon det med fart!! Ha ha och bara slänger in rumpan... nu resulterar det i att hon ibland kommer för långt fram och det måste jag ju också ta tag i... vet bara inte riktigt hur ännu, men det kommer!! Gjorde också en inkallning på ca 10m och det fungerade kanon!!
Jobbade också lite med stimuluskontroll på både sitt och ligg, fungerar bra och hon börjar lyssna på vad jag säger. Jag började också lägga till ett stanna när jag lämnade henne att ligga kvar. Jag upplever hennes frivilliga kvarliggande så stabilt att jag kan lägga signal på det och så jobbar jag vidare med att tryggt och lugnt få det på längre avstånd och längre tid. Ska också lägga till ett "stanna" på att kunna sitta kvar också, nu säger jag bara sitt när jag lämnar henne för inkallning och då sitter hon kvar och igentligen behöver jag inget mer, men kanske hon kan få en bättre uppfattning om vad stanna betyder och så ska hon ju fixa sittande i grupp också så småningom ;-)

Vet ni, att träna Lizza igår, det var en riktigt grymt häftig upplevelse!! Hon är så jäkla smart och jag vet inte om nonsens-kedjorna och kedjningen på kursen satte fart på hennes hjärna eller vad som hänt, men, jag har en helt ny hund och hon är ännu bättre!! Om det nu är möjligt...

Johan tränar Bira lite för utställning, hon har lite svårt att stå stilla tycker han, men är noga med att bara belöna när hon är stilla och tittar framåt, det är bra! Jag uppmuntrade också honom att grejsa mer på kvällspromenaden, när han tidigare gjorde det så fick han dels en mindre dragig hund, men också bättre fot och kontakt i övrigt. Ibland tar jag mig tid att läsa lite på hemsidor och liknande om clumbern och varje gång blir jag full i skratt, där står det saker som man upptäckt själv, eller jaa... det är inte lögner i alla fall och man vet ju precis hur andra har det!! Och inte är det tråkigt i alla fall... ja, om man nu kan ta hundägandet (clumber-ägandet) med lite humor!! Det är inte bara Bira som säger - ska du vara arg får du göra det själv, och går där ifrån... det är inte bara Bira som snor ALLT om hon tycker hon fått jobba för lite, och så mycket mera och så det som Britt-Marie och jag pratade om att gränsen mellan att kunna se lite showig ut och få ett totalt utspel är så otroligt hårfin... och annars går det ju bra att se ut som man har trist också...

Dagen som kommer blir in på Sveg (drar mig) och ta prover + gå med jyckarna, hem och trava ved. Den rasade medan jag var i Falun... snyft... och tja, att ta in tvätten som också stod på schemat har jag redan tagit in då jag nyss räddade den undan från en snöby... så nu hänger den inne på "sluttorkning". Åååå vad jag älskar när tvätten kan hänga ute!! Den torkar även nu på en liten stund, den är inte i vägen och doftar UNDERBART!! Funderar på att köpa en tvättvinda till och sätta på ett bättre ställe, så man kan använda den på vintern också... =). Ah, söka jobb ska jag också fixa! och ha rallylydnadskurs...

Hej hopp!!

Inga kommentarer: