torsdag 9 november 2017

En vecka...

... en vecka har gått... det är klart det går bättre... men det var inte så här det skulle bli....

Nu ska vi fokusera på det som är här och nu! Inte lätt alla gånger... Just nu saknar jag en soffa... ha ha ha... jag har inte suttit i soffan på flera år, men så för några veckor sen började jag sitta där och nu står det en säng i vardagsrummet och det är inte alls lika mysigt som att krypa upp i soffan... Måste nog se om jag kan låna mig en släpvagn i helgen och åka och hämta min soffa. Hoppas den får plats :-). Och tanken var då att jag skulle kunna sitta där o blogga och elda... ;-).

I fredags var jag och Allis och debuterade i lydnadens startklass. Vi har ju startat ett appellspår, men hon tycker att det är lite konstigt med domare, tävlingsledare osv på tävlingsplanen så jag kände att vi går någon start i lydnaden innan vi kör appellen igen.
 Nu körde vi halloween-lydnad, men jag oroade mig inte så mycket för möten med häxor, spöken och andra små raringar... och Allis gillar att pussas även med häxor, precis som jag trodde. Hon känns rätt stabil :-).
 Lydnaden då... också som jag trodde... lite ofokuserad, för hon måste se vad alla pysslar med, så här blev det:
Följsamhet 4, väsväng, nosar
Inkallning 9, avslut
Sitt under marsch 7, dk start, långsamt sitt, ff
Apportering 8, snett avslut
Fjärrdirrigering 9, ngt segt upp, avslut
Hopp över hinder 9, avslut
Helhetsintryck 8
Totalt 160 poäng och Uppflytt!!! Det var på håret, men för ovanlighetens skull på rätt sida... :-) och med detta fick vi även en andra placering!! Men, det häftigaste av allt var ändå alla som kom fram efter vi klivit av planen. Flera hade suttit inne och tittat, men kom ut bara för att säga att de gillade min hund och hur otroligt härligt det var att se oss... KUL!

Sen har jag varit på måndagsträning och tränat både Allis o Cider. Det känns som att Cider går bra så länge hon aldrig får chansen att sätta ner näsan... undra hur det skulle fungera att tävla i en inomhushall... ;-) ? Då kan hon ju inte rymma så långt... lite sugen blir man... men jag tror hon behöver lite störningsträning först. Med "brötiga" tävlingsledare och annat mysigt!

Allis och jag jobbar på avslut, att starta på fot och inte vara så förb. stadig... (=DK), ha ha ha... Jag försöker också få en vänstersväng utan att hon sätter ner rumpan. Det är svårt! Ska jag hinna se vad hon gör måste jag vrida mig och då sänker jag farten och sänker jag farten så sätter hon sig, ha ha ha... skulle haft någon som klickar det åt mig :-).
 Vi har också grejsat lite med apporteringens ut, hon sitter och jag skickar henne vidare.... skulle tagit mig i kragen och lagt ut något innan som hon inte vet om. Kanske kan jag hitta på något här hemma.

Annars rullar det på. Jag försöker hålla mig sysselsatt mest hela tiden. Sitta stilla och tänka är inte bra. Vi går på våra promenader. Försöker få till en lite längre varje vardag och idag var det nästan mörkt när vi kom hem...

I helgen så ska jag försöka röja upp här hemma. Plocka undan för vintern, kanske gräva lite dike. Beroende på vad Jennifer hittar på så kanske jag lägger ett spår eller två...

Hej hopp!




Inga kommentarer: