måndag 24 mars 2014

Träning

Igår var jag och Lizza på kurs! Jag tycker om att gå på kurs och när man dessutom känner att det sker en utveckling så är det ju ännu bättre!!

Vi har ju som ni vet jobbat en del med krypet och enligt instruktör Lotta som inte sett oss på tre veckor har vi där tagit ett supersteg :-) och det känns kanon!! Och ja, det har ju känts riktigt bra också :-). Så, jag ska jobba vidare på detta sätt och se om jag kan få till en bra teknik hos Lizzan också. Problemet då är att jag ska fånga rätt bakbensrörelser, låg bröstkorg OCH en hyffsat lugn hund och då är det typ två saker för många att hålla koll på för mig :-D! Så, på slutet där i hundhallen satt jag och shejpade lite och ska nog testa lite till och se om man kan lyckas fånga ett rättkryp när hon testar sig fram... och samtidigt fortsätta som jag gör nu med lugn och fokus :-).

Linförigheten känns sådär. Jag har en rätt ok poss i tre-fyra steg, sen känns det som att det bär iväg... Detta ska ökas och kanske ska jag tillfälligt ta en vägg till hjälp. Vet inte om det kan ge något, men för backandet gjorde det ju susen på bara ett försök... och ett par försök lär ju inte skada? Det känns som att jag fått bak henne något, men rumpan svänger fortfarande ut för mycket... Men det ska bannemig rättas till!! Jycken är ju smart, så hur svårt kan det vara??

Vi jobbar också lite med hopp där på kursen och där får vi ju nästan jämt 10 på tävling, men jag har ändå en sak som jag vill ta tag i och det gör vi nu. Lizza ska inte sätta sig i luften när hon hoppat över, hon ska springa till jag säger sitt... så, vi jobbar nu med en musmatta och Lotta hade lösningen på hur jag ska få min hund att se musmattan, ja, hon ser den i alla fall 1 gång av 6-7, ha ha... men det tror jag vi löser och jag tror att till nästa träff om 2 veckor så har vi löst problemet! I kväll ska jag alltså ta med hindret på måndagsträningen :-)

En del av mina kurskamrater undrar varför jag går kursen, min hund kan ju redan allt :-) och vi får ju visa hur en del av momenten ska se ut när de är färdiga... vi har visat budföring, framförgående, hopp och nu apportering. Men jag vill gå kurs och vi har jätte nytta av att gå kurs!! Jag har ju lite detaljer i vissa moment som vi behöver ta tag i och som jag behöver någon annans syn på dessa och få lite inspiration och en STOR spark där bak :-). Och det gör inte mig någonting att jag "bara" tränar kryp och linförighet när andra fokuserar på andra detaljer! Och jag tycker att det är otroligt intressant att se andra jobba med sina hundar och den utveckling som alla gör och så lycklig man blir när någon lyckas med något, det är nästan fånigt :-D.

Idag så ska jag ju på den vanliga måndagsträningen och i morgon, före min kurs, så ska jag och Liza lägga spår åt våra hundar. Det ska bli superkul!!

Och från och med nu så ska jag se till att få hjälp med att komma igång med min stickning (som jag ska lära mig) och ha den här på jobbet så jag har något att göra när systemet ligger nere som nu... :-)

Hej hopp i det OTROLIGT fina vädret där ute -här får man sitta inne och rulla tummarna :-(

Inga kommentarer: