onsdag 25 september 2013

oj oj... :-)

Någon som saknat mig?? Alltså, idag är andra dagen jag skolkar från jobbet, borde vara tredje, men man är ju envis och tycker att det kanske går och tycker inte att ens arbetskamrater ska få göra ens jobb osv. Jag har väl en av alla de förkylningar som härjar så här i början av hösten, med skolstart och allt sådant. En annan hade jag för någon vecka sedan, men då bet jag ihop och jobbade ändå, nu... har den satt sig på huvudet och det är riktigt jobbigt tycker jag! Men, så tänkte jag att någon kanske vill höra något om vad jag pysslar med?? :-)

Jaha... det var just det, hundträning och jag... hmmm... vad har vi gjort?? Joo... hmmm... jag sliter mitt hår för Bira är halt och jag vill jaga nu när det kryllar av fågel.... och Lizza driver mig till vansinne med sin energi (som jag ju inte har)... och jag försöker få henne att stå stilla...

Ha ha ha... så känns det ungefär (aticho!) (och igen...). Jag börjar med Bira för att ni inte ska bli allt för oroliga! Bira är en söt liten clumber spaniel på så där 4½ år som just nu ägnar dagarna åt att driva sin matte till vansinne :-). Hon har vilat i nästan tre veckor, om man bortser från en promenad i måndags som vi inte skulle ha tagit! Jag har under den senaste veckan dock försökt att aktivera hennes huvud en del, vi har påbörjat inlärning av närsökssignal, hon har fått visa ligga platt på valpkursen, gå till filten och ligga på den och sitt-sitt kvar. Åh så roligt hon har!! Och hon har heller inga problem med att visa backa, buga osv. Alltså borde hon inte ha så ont?? I helgen som var så fick hon vara med på rallylydnadskurs och varvade mellan att visa de olika momenten i nybörjarklassen och att vänta på sin filt. Åh vilken underbar kurshund hon är!!! Hon visar snällt och glatt, inte alltid perfekt, men det är också bra!! Sen när jag går runt och tittar på "mina kursare" och hjälper dem, så ligger/sitter/står hon på sin filt och väntar. Om jag pysslar för mycket med någon annan hund så börjar hon skälla, men hon är kvar på filten (fast jag inte orkar sätta fast henne!). Nu är jag rätt övertygad om att hon slutat halta och i måndags tog jag beslut om att hon skulle få sluta med rimadyl och vi skulle börja promenera... på kvällen så haltade hon igen... så var det med det! Nu var det väl en del gymnastiska övningar som ingick i Biras promenad, som inte var planerad, som tex ett skutt upp på en sten på dryga en meter (har aldrig varit med om liknande...) och då kopplet inte räckte till så hon åkte ner igen... om hon kommit upp hade jag lyft ner henne... Nu ser jag haltandet till och från igen, men det är inte supermycket! Jag har varit i kontakt med Linda Laser (googla om ni blir nyfikna :-) ) och tänker nog åka dit någon dag. Jag har hört mycket gott om henne och jag har förklarat situationen... tycker hon att veterinären ska titta först så kommer hon säga det och det är bra! Nu ska jag bara inte deppa ihop över detta utan se till att nöta in närsökssignalen och träna massor av sitt, för det kan i alla fall inte göra någon skada och när vi är redo, då får alla pippisar se upp!!


Jag har alltså varit på Åre BK och hållit i en rallylydnadskurs. Det var supertrevligt och en massa härliga och glada hundmänniskor! Det är alltid svårt att åka iväg så där och hålla kurs eftersom man inte vet vilken nivå ekipagen ligger på... en kurs så här hemma, då får man ju känna av första gången och sen planera efter det, nu ska allt finnas i planeringen... men jag tror det blev bra! Feedback som att någon tycker att jag ska byta klubb till deras tycker jag är positivt ;-).

Lizza-liten... här har jag mest lagt fokus på läxan vi fått från kursen jag går... Ett aktivt moment (=ALLA i Lizzas värld) och ett passivt moment... phu! Jag började ganska direkt med det passiva och det är stå stilla (inte ett aktivt stå) och vi är uppe i ca 5-6 sek nu... ha ha ha... jag behöver ta mig i kragen och träna korta små stunder flera gånger per dag, men det är svårt ibland! Jag har inte heller satt något tidsmål, om var vi ska vara om ett par-tre veckor när det ska visas upp... men kanske 20-30 sek. Hjälp mig, ge mig en utmaning!!
  Som aktivt moment har jag valt att springa runt stolen, något jag lärde henne för länge sedan och som jag nu plockar upp igen... Målet här är heller inte satt, men det ska kanske sättas i metrar och att hon ska springa, inte skutta fram, det sista känns viktigast! Ska jag sätta ett meter-mål?? Det här aktiva momentet känns svårt att träna när andra är på lydnadsplanen, Lizza är ju som hon är... och jag litar inte särskilt på henne! Sen tror jag att om det bara är kändisarna som är på planen så är hon inte intresserad av att springa dit (det skulle vara till Adde då, han är en fin liten prick ;-) ), men ibland dyker det upp nya och då ska hon göra bort oss!
 I måndags så började jag och Hanna att prata nya rally-moment för henne. Hon är ju klar i fortsättningsklass och ska då börja med tex backa vid sidan och jag visade hur jag började med backa ifrån mig med Lizza och hux flux så slänger sig Lizza fram, och om hon nu hann göra något vet jag inte, till fam kelpie som har ett möte bakom min rygg och givetvis når hon fram (trots koppel) innan jag är med (jag ramlar ju dessutom eftersom jag sitter på huk)... Jag trodde att hon var helt inne i träningen och jag missade att de var så nära bakom mig... Hoppas det gick bra som de sa!
  Sen blev det en del apporteringsträning... och både jag och John-Åke uppmuntrade att belöna upp apporteringen, uppmuntra hundarna att bli lite galna :-) och det är bra när någon annan som kan också uppmuntrar det... för lydnadsdelen så ger det snabbare hundar och är man noga med vad man belönar så behöver man inte vara rädd för att hunden spottar fast man ibland bryter mitt i momentet och belönar... Lizza älskar verkligen apportering!! Nu hoppade hon upp på John-Åke och tog apporten och hoppade sedan upp och avlämnade till honom och fick en godbit och det gör mig så ENORMT glad!!! För det är en karl och det blev positivt!! och hon uppförde sig...
  I måndags nötte jag annars mest linförigheten och vissa delar har blivitbättre, andra sämre... Hon är mest på marken nu, i måndags var det en del återfall med nafsande i mina kläder, men just inga skutt... hon trängde och hade en dålig position... och var mer laddad än på länge!

Jag ska se om jag orkar göra något mindre pass idag! Någon som vet någon som ska ha clumbervalpar snart?? Som kan sälja en till mig?? Fast... jag är rätt laggran!

Nu har i alla fall hösten kommit och det känns underbart!!! Det känns som att en massa bara rinner av en, fast det är en vecka kvar tills det mesta är över... I morse var det nästan 5 grader kallt här uppe på backen och ändå är det inte helklart (eller så är det bara dimman som lättar) och det känns riktigt skönt! Till helgen har vi spårtävlingar och jag ska vara tävlingsledare! Det ska faktiskt bli superkul, dessutom(!!) har jag inget inplanerat på lördagen och det är väääldigt ovanligt... kanske ska jag putsa fönster och städa lite ;-). Helgen efter det är också oplanerad och jag funderar lite på om man ska ta och packa väskan och gå till stugan och se om där finns någon pippi, kanske spåra lite, skriva en bok och lata mig! Jag tycker att Liza ska komma och hälsa på mig en dag och spåra lite :-).

Nu ska jag nog sova en stund, men nu vet ni lite om läget OCH hör och häpna, om man bortser från i måndags så har jag faktiskt börjat skriva träningsdagbok... igen... håll tummarna för att jag håller i det!

Hej hopp i lövhögarna!






  Ett hjärta i skogen... :-)




Inga kommentarer: